نحوه کارکرد یک دستگاه کارتخوان

مشاوره رایگان درخصوص دستگاه های POS | آذرپال

امروز تصمیم داریم تا نحوه کارکرد دستگاه های کارتخوان بانکی را هر چند مختصر مرور کنیم چرا که هر یک از شما در طول روز حداقل به یک کافی شاپ ، یک سوپر مارکت ، رستوران ، مرکز خرید و … مراجعه کرده و از این دستگاه های استفاده کرده اید.پس به خوبی با کاربرد این دستگاه ها آشنایی دارید. اما این که این دستگاه ها چطور عملیات بانکی را برایمان انجام می دهند شاید سوالی باشد که تاکنون بارها ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است.
این مقاله یک راهنمایی و نگاهی بسیار مختصر و ساده به تکنولوژی این دستگاه ها و نقش آن ها در پردازش پرداخت می باشد که باهم مرور خواهیم کرد :
دستگاه کارت اعتباری یا پایانه های فروشگاهی چسیت؟
اجازه دهید از ابتدا و پایه ای تر این موضوع را شروع کنیم. دستگاه های کارت اعتباری POS ، تراشه های پرداخت یا کارتخوان نامیده می شوند. این وسیله یک دستگاه دستی است که به مشاغل و تجارت ها اجازه دریافت مبلغ به صورت الکترونیکی را می دهد. در حالت کلی دستگاه های کارتخوان به سه دسته عمده تقسیم می شوند : کارتخوان های ثابت، کارتخوان های قابل حمل و سیار و کارتخوان های موبایلی.
امروزه محبوبیت دستگاه های کارتخوان به اندازه ای است که مردم انتظار دارند به هر جا می روند امکان پرداخت از طریق کارت بانکی وجو داشته باشد. وقتی صحبت از عملیات پرداخت از طریق کارت های اعتباری مطرح می شود نقش اساسی دستگاه های کارتخوان بیشتر نمایان می گردد. چرا که این دستگاه ها قادر هستند خیلی ساده و راحت و با امنیت مطلوب نقل و انتقالات مالی را انجام دهند.


دستگاه های کارتخوان چگونه کار می کنند؟
زمانی که مشتری خدمات یا محصولات مورد نظر خود را جهت خرید انتخاب می کند زمان پرداخت فرا می رسد. پذیرنده یا همان فروشنده کالا و خدمات مبلغ را در دستگاه کارتخوان وارد کرده و آن را به خریدار می دهد تا کارت اعتباری خود را در زبانه مخصوص کشیده و رمز کارت را وارد نماید. خریدار نیز پس از مشاهده بلغ و مورد تائید بودن آن با کشیدن کارت و فشردن رمز عملیات پرداخت خود را انجام می دهد. این عملیات پرداخت که تنها در چند ثانیه و با سرعت بالا صورت می گیرد در واقع توالی از عملیات بانکی را شامل می شود. این مراحل به اختصار در زیر بیان شده است :
مرحله اول – تائید اعتبار پرداخت
بانک پذیرنده درخواست را از طریق دستگاه کارتخوان متصل به خط تلفن یا بستر شبکه دریافت می کند. یکی از اصلی ترین وظایف بانکی که پذیرنده در آن حساب داشته و آن حساب را به دستگاه کارتخوان متصل کرده است ، ایجاد و نگهداری این درخواست هاست.
مرحله دوم – ارسال درخواست به بانک خریدار
پس از دریافت درخواست توسط بانک فروشنده این درخواست تبدیل به یک درخواست پرداخت شده و به بانک صادرکننده کارت مشتری ارسال می شود تا مجوز پرداخت به حساب را برای مشتری دریافت نماید.
مرحله سوم – بررسی جهت تائید درخواست از طرف بانک صادر کننده کارت
بانک صادر کننده کارت با دریافت درخواست مجوز اطلاعات کارت و جزئیات آن را بررسی و صحت دارنده کارت را با توجه به رمز عبور وارد شده تائید می کند.
مرحله چهارم – پاسخ مجوز
بانک فروشنده درخواست خود را مبنی بر بدهی صاحب کارت اعتباری به بانک صادر کننده ارسال کرده است. در این مرحله بانک صادر کننده اطلاعات حساب خریدار جهت پرداخت مبلغ را بررسی کرده و اطمینان پیدا می کند که مبلغ درخواست شده در حساب خریدار موجود است.
مرحله پنجم – تائید نهایی پرداخت
پس از تائید پرداخت ، یک سیگنال به دستگاه کارتخوان ارسال می شود. رسید به همراه مبلغ دقیق پرداختی از طریق چاپگر دستگاه چاپ می شود.
کل این روند و مراحل پنجگانه تنها در چند ثانیه اتفاق می افتد در حالی که اگر قرار بود فرد خریدار جهت دریافت مبلغ کالا و خدمات به بانک مراجعه کند و پس از انتظار در صف بانک مبلغ را جهت ارائه به فروشنده به نزد صاحب مغازه دریافت و سپس به مغازه مراجعه می کرد دست کم 2 الی 3 ساعت زمان می برد.